Hemşirelikte hataları önlemek için simülasyon!
İSTANBUL (İGFA) – Psikiyatri kliniklerinde çalışan hemşirelerin hasta bireylere yönelik uygulamalarında meydana gelen hatalar hem hastayı, ailesini, toplumu hem de hemşireleri olumsuz etkilemektedir. Bu nedenle hemşirelerin tıbbi hatalara neden olan durumları fark etmeleri ve hasta bireyleri ve kendilerini zararlardan korumak için gerekli önlemleri almaları çok önemlidir.
Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Anabilim Dalı tarafından yapılan çalışma, sağlık çalışanları arasında yer alacak hemşirelik öğrencilerinin eğitiminde uygun maliyetli, uygulanabilir ve sürdürülebilir bir yöntem olan ‘Tıbbi Hata Odası’ simülasyonunun kullanımının etkili olduğunu göstermiştir. gelecekte sağlık profesyonelleri, öğrencilerin farkındalığının artmasına ve kavram yanılgılarının oranının azalmasına katkı sağlayacaktır.
SİMÜLASYON EĞİTİMİNİN İNCELENMESİ
Araştırmada çevrimiçi ortamda gerçekleştirilen simülasyon eğitiminin hemşirelik öğrencilerinin psikiyatri kliniklerinde karşılaşabilecekleri tıbbi hatalar konusunda farkındalıklarını artırmaya etkisi incelenmiştir. Ön test-son test kontrol seti tasarımına sahip yarı deneysel çalışmada, girişim setine ‘Tıbbi Hata Odası’ simülasyon eğitimi verilirken, kontrol setine sunum sistemi kullanılarak eğitim verilmiştir.
Araştırmada tüm öğrencilerin tıbbi kavram yanılgılarına yönelik farkındalıklarında artış olmakla birlikte girişim kümesindeki öğrencilerin farkındalıklarının kontrol kümesindeki öğrencilere göre daha yüksek olduğu belirlenmiştir.
Verilerin toplanmasında ‘Öğrenci Bilgi Formu’, ‘Şizofreni Tanılı Bireyler İçin Vaka Çalışması Formu’ ve ‘Simülasyon Ortamında Tespit Edilen Tıbbi Hatalar Formu’ kullanılmıştır.
PARANOİD ŞİZOFRENİNİN BİREYSEL TEŞHİSİNE YÖNELİK BİR ÇALIŞMA PLANLANMIŞTIR
Araştırmanın bilgi toplama aşaması ön test uygulaması ile başlamıştır. Ön testte öğrencilerden ‘Öğrenci Bilgi Formu’ ve ‘Şizofreni Tanılı Birey İçin Vaka Çalışması Formu’nu doldurmaları ve bu ikinci formdaki tıbbi kavram yanılgılarını belirlemeleri istenmiştir. Formu dolduran öğrenciler işletme ve kontrol kümelerine ayrılmıştır. Ön testten bir hafta sonra girişim kümesine simülasyon eğitimi verilirken, kontrol kümesine tıbbi hatalar ve hasta güvenliği sunum formülü ile eğitim verildi. Her iki eğitim de online olarak gerçekleştirildi.
Sağlık Bilimleri Fakültesi tıbbi beceri/simülasyon laboratuvarında senaryosu oluşturulan simülasyon eğitiminde öfke ve başkalarına zarar verme riski nedeniyle kendini dizginleyen paranoid şizofreni tanılı bireye yönelik çalışma planlanmıştır. Üsküdar Üniversitesi. Simülasyon laboratuvarında yatağın üzerine yetişkin bir model yerleştirilmiş ve model üzerinde, hasta kağıtlarında ve hasta yatağı üzerinde 15 adet tıbbi kavram yanılgısı oluşturulmuştur.
Üsküdar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik Anabilim Dalı araştırma hakkında bilgi verdi. Öğretim Üyesi Aydan Akkurt Yalçıntürk, “’Tıbbi Hata Odası’ simülasyon eğitimi ile geleceğin sağlık profesyonelleri arasında yer alacak hemşirelik öğrencilerinin tıbbi yanılgılar konusunda farkındalıklarının artırılabileceği sonucuna varıldı. Çalışma sonunda hem işletme hem de kontrol kümesindeki öğrencilerin farkındalıklarının artmasıyla birlikte online ortamda simülasyon yöntemi ile eğitim alan öğrencilerin farkındalıklarının öğrencilere göre daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Sunum tekniği ile eğitim almış. söz konusu.